הדרך לזיהוי תסמונת מדור כרונית של השוק

כאבים בקדמת השוק או בחלק החיצוני שלה בזמן ריצה עשויים להיות תסמונת מדור כרונית של השוק. מדובר באחת מהפציעות הפחות מדוברות בקרב רצים, אך היא יכולה להיחשב כ"רוצחת השקטה" של הריצה.

החדשות הטובות הן: כאשר תסמונת המדור הכרונית (chronic exertional compartment syndrome) מאובחנת כראוי, ניתן לטפל בה ביעילות. הבעיה העיקרית היא שרבים מהסובלים ממנה אינם מזוהים או מאובחנים עקב חוסר מודעות מספקת  לקיומה.

פציעות ריצה שכיחות כמו כאבי ברכיים, שברי מאמץ, שינספלינט ודלקת של הפסיה הפלנטרית (הידועה בשמה "דורבן"), הן פציעות שכיחות שקל יחסית לאבחן ורוב העוסקים בתחום מכירים אותן. לצערי, אני נתקל לא פעם במטופל שאינו מצליח לרוץ במשך חודשים ואף שנים ולמרות ברור מקיף נשאר ללא אבחון.

כיצד מאבחנים?
קבוצת חולים מתארת את הכאב בשוק, לרוב בחלקה הקדמי והחיצוני, המתפתח תוך כדי הריצה ומגיע לרמת כאב כאשר גורמת גם למטופל ״העמיד״ ביותר להפסיק את הפעילות. לעיתים בזמן הכאב מופיעות בליטות באזור הכאב ונימול בכף הרגל. הפסקת הפעילות תוביל להקלה משמעותית בכאב, במרבית המקרים, תוך דקות. מכיוון שבמנוחה אין, במרבית המקרים, תסמינים – האבחנה נעשית בעזרת שיחה עם המטופל, בדיקה משלימה ומדידת לחצים במדורי השוק, לפני ואחרי פעילות.

כיצד מטפלים?
במרבית המקרים הטיפול היחיד שיכול להחזיר את המטופל לריצה היא התערבות ניתוחית קצרה ופשוטה. מדובר בניתוח שנעשה דרך חתך אחד או שניים בקוטר של 3 ס"מ בקדמת השוק. 2 – 3 שעות לאחר הניתוח ניתן להשתחרר הביתה. דריכה (בעזרת קביים) מותרת כבר לאחר הניתוח.

מתי חוזרים לרוץ?
ניתן להתחיל פיזיותרפיה יומיים לאחר הניתוח. לאחר כשלושה שבועות, חלק מהמנותחים.ות יחזרו לריצה קלה. בפרק זמן של בין 4 ל – 12 שבועות ניתן לחזור לריצה.

חווה כאב בקדמת השוק בזמן ריצה? אין סיבה לסבול מכאב, או להחמיר את הפציעה.  ד"ר טיין כאן כדי לעזור.

לקביעת תור               צור קשר