ניתוחי טראומה - האדר ניתוחי טראומה

פציעות טראומטיות של הכתף - מפריקה ועד לשבר בעצם הבריח

פציעות טראומטיות של הכתף בקרב ספורטאים אינן נדירות. עם זאת, קיימות רמות פגיעה שונות אשר עשויות להגיע עד לחדר הניתוח. במאמר זה מצורפת רשימת פגיעות הכתף הטראומתיות והשכיחות ביותר.

בזמן פעילות ספורט, נפילה על יד מושטת או נפילה על הכתף עלולים להוביל לפציעות טראומטיות באזור הכתף. כמו תמיד, ההחלטה האם יש מקום לטיפול שמרני או התערבות ניתוחית תלויה בסוג הפגיעה ורמת התפקוד.

הפגיעות הטראומטיות / חריפות השכיחות ביותר

  • פריקת המפרק שבין עצם הבריח (קלויקולה) ועצם האקרומיון ACJ DISLOCATION (לא פריקת הכתף הקלאסית). בפציעה זו הכאב מופיע בקצה של עצם הבריח ולעיתים העצם בולטת ממש. במהלך החבלה נפגעות מספר רצועות סביב המפרק ודרגת התזוזה של המפרק תלויה באופן ישיר ככמות הרצועות הפגועות. לכן, פציעה זו מדורגת לפי חומרתה/מידת התזוזה (כמה בולטת העצם). דרך הטיפול: נהוג לטפל בצורה שמרנית בתזוזה קלה. גם בתזוזה משמעותית יותר ניתן לטפל ללא ניתוח. אפשר להציע טיפול כירורגי כשהתזוזה גדולה או כאשר הטיפול השמרני נכשל. במקרים אלו יש לתקן או לשחזר את הרצועות שנקרעו. לעיתים יש להוסיף כריתה של המפרק הקטן (ACJ) למניעת הכאב.
    משך ההחלמה: תלוי כמובן בסוג הטיפול, אך התקופה נעה בין 12 ל – 24 שבועות.
  • שבר בעצם הבריח (קלויקולה). גם במקרה זה ניתן לטפל באופן שמרני או כירורגי בהתאם לסוג השבר ומידת התזוזה שלו. ההחלטה על הטיפול תלויה גם בגיל המטופל.ת וברמת התפקוד.
  • פריקות כתף (קדמית או אחורית). במצב זה המשמעות היא כי ראש עצם הזרוע יוצא ממקומו. לעיתים יש צורך בהחזרת הכתף תחת הרדמה בבית החולים ולעיתים היא חוזרת באופן ספונטני.
  • שברים בעצם הזרוע. לרוב ניתן לטפל בשברים אלו בצורה שמרנית על ידי מקבע או מתלה ובהמשך פיזיותרפיה. עם זאת, ישנם מצבים שבהם אין ברירה ויש לבצע שחזור וקיבוע ניתוחי.
    לעיתים ניתנת האפשרות בידי המטופל להחליט על סוג הטיפול הועדף. יתרונות הטיפול הניתוחי במקרים אלו יכולים להיות הפעלה מוקדמת ושימוש מוקדם ביד.
  • קרעים בגידי השרוול המסובב (ROTATOR CUFF) . קרעים אלו אופיינים לאנשים מבוגרים יותר והטיפול הראשוני בחולים ללא טראומה הוא לרוב שמרני. אך אם הקרע נגרם כתוצאה מטראומה או נפילה, נדרשת התייחסות אחרת ולעיתים קרובות יש צורך בטיפול כירורגי בזמן סביר (מקובל לומר כי הניתוח צריך להתבצע בפרק זמן של 3 חודשים מזמן האירוע). גם באנשים צעירים ללא טראומה ניתן לשקול התערבות כירורגית בפציעה זאת.

נפצעת בכתף? אין סיבה לסבול מכאב, או להחמיר את הפציעה.  ד"ר טיין כאן כדי לעזור.

לקביעת תור               צור קשר