טיפול בתסמונת התפס של מפרק הירך

חיכוך לא תקין במפרק הירך הנובע ממבנה גרמי לא תקין וגורם לכאבים ולירידה בטווח תנועת מפרק הירך ומכונה בשפה הרפואית- תסמונת התפס שבין עצם הירך לאגן (femoroacetabular impingement) (FAI). מדובר בתסמונת שכיחה בקרב אתלטים ורקדנים משני המינים.

כאב בתנועות כיפוף, תנועה מוגבלת, מפרק 'נעול' וקליקים הם חלק מהחוויה שתסמונת התפס במפרק הירך מביאה איתה. הנזק יכול להתרחש בסחוס המפרקי שהוא המשטח הלבן והחלק של הראש עצם הירך ("הכדור") או על עצם האגן ("השקע") או ברקמה הסחוסית המקיפה את "השקע" באגן (נקרא לברום) במהלך תנועה רגילה של הירך.

הסחוס המפרקי או הרקמה הלברלית יכולים להימעך או להיקרע בשל החיכוך החוזר והנשנה. עם הזמן, יותר סחוס ולברום נהרסים עד שבסופו של דבר עצם הירך ועצם האצטבולום (השקע באגן) מתחככים זו בזו. מה שנקרא 'עצם על עצם' ומוביל למחלה ניוונית של מפרק הירך (אוסטאוארתריטיס OA).

צורות הפגיעה בתסמונת התפס
הפגיעה בתסמונת התפס של מפרק הירך (FAI)  מתרחשת בדרך כלל בשתי צורות: CAM ופינצר (FINCER).

פגיעה מסוג CAM הפגיעה מתרחשת כאשר ראש עצם הירך אינו עגול לחלוטין (אובלי או עם בליטת עצם), לרוב בגלל עודף עצם שנוצר. המבנה הזה מוביל למגע חריג בין המשטחים ולקרעים של הלברום.

פגיעת פינצר (PINCER) – הפגיעה מסוג PINCER היא כאשר "השקע" שעל עצם האגן (האצטבולום) עמוק מדי ולכן הוא מכסה בעודף את ראש עצם הירך. כתוצאה מכך, ראש עצם הירך "צובט" את הלברום וגם פוגע בסחוס. פציעה מסוג זה עלולה להתרחש גם כאשר שקע הירך מכוון בצורה לא רגילה אחורנית.

למרות החלוקה המתוארת, במרבית המטופלים הסובלים מ FAI יש שילוב של שתי צורות הפגיעה
CAM +  PINCER

התסמינים של FAI
התסמינים של  femoro-acetabular Impingement  (FAI) עלולים לכלול את התלונות הבאות:

  • כאבים במפשעה הקשורים לתנועה ופעילות מפרק הירך.
  • תלונות על כאבים בצורת C (בחלק הקדמי, בצד ובחלק האחורי של הירך).
  • ייתכן כי הכאב יתבטא ככאב עמום או ככאב חד.
  • מטופלים עשויים להתלונן על "תפיסה", קליקים או נעילה של מפרק הירך.
  • הכאב מופיע לעתים קרובות באזור הירך הפנימית או המפשעה לאחר ישיבה
    (למשל נהיגה) או הליכה ממושכת.
  • ישנו קושי לצעוד בעלייה.
  • מגבלות תנועה של מפרק ירך.
  • כאב בגב התחתון.
  • כאב בישבן או באזור הירך החיצונית.

יש צורך להיבדק על ידי אורתופד ספורט מנתח לצורך אבחון וטיפול.
בזמן הבדיקה תשאלו על ההיסטוריה הרפואית, תבוצע בדיקה גופנית ולצורך השלמת האבחנה יבוצעו צילומי רנטגן, סריקת  MRI או MRA (בדיקת MRI עם הזרקת חומר ניגוד לתוך המפרק) ו/או סריקת CT

דרכי הטיפול
הטיפול מתחיל כמעט תמיד בטיפול שמרני שכולל: מנוחה, שינוי או הגבלה בפעילות הגופנית, תרופות אנטי דלקתיות, פיזיותרפיה, הזרקת סטרואידים ומשככי כאבים למפרק הירך או זריקות מתקדמות כמו PRP או אורטוקין.

טיפול ניתוחי בתסמונת התפס של מפרק הירך (FAIמתבצע כיום כמעט רק בעזרת ניתוח זעיר פולשני (ארתרוסקופיה) של מפרק הירך.

מה עושים עם קרע בלברום?
ההחלטה האם להסיר רקמת לברום קרועה או לתפור למקומה מתבססת על מיקום הקרע, זמן התחלת התסמינים  שבו נוצר הקרע ואספקת הדם לאזור שסביב אזור הקרע. תמיד מנסים לשמר כמה שיותר רקמת לברום תקינה.

  • הטרייה (ניקיון) של הקרע הלברלי: אם איכות הרקמה ירודה (נראה כתוש, ללא אספקת דם, עם הסתיידות) אנו מבצעים לרוב נקיון/הטריה של הלברום.
  • תיקון קרע בלברום: אם איכות הרקמה של הלברום מספקת, ניתן לתפור חזרה. פעולה זו מתבצעת כאשר אנחנו מכניסים עוגן לעצם (שפת האצטבולום). לעוגן מחובר חוט שאותו מעבירים דרך הלברום ומקבעים אותו למקומו. מטרתו של הליך זה הוא שהלברום יצטלק ויתחבר חזרה לאצטבולום.

טיפול בעצם:
Acetabuloplasty (חיתוך שפה / שחרור לחץ): ניתן לטפל בארתרוסקופיה לצורך תיקון הכיסוי קדמי העודף. נגע זה קשור בדרך כלל למבנה שטוח, ניווני או ציסטי. נגעים מסוג FINCER מצריכים כריתה עצם שניתן לבצע גם ככריתה ממונעת. אחת הסכנות היא הסרה מרובה של העצם ויצירת מצב של חוסר יציבות של המפרק.

  • Osteochondroplasty (CAM decompression): בעזרת שיקוף רנטגן וגישה זעיר פולשנית ניתן להסיר את העצם העודפת באזור מעבר ראש – צוואר הירך. מומלץ לבצע כריתה של פחות מ- 30% באזור מעבר צוואר וראש עצם הירך, מכיוון שעלול לפגוע ביכולת נשיאת העומס של צוואר הירך ובכך להגביר את הסיכון לשבר מאמץ.

שיקום לאחר ניתוח ארטרוסקופיה של מפרק הירך (FAI)
קביים: במשך שבועיים עד ארבעה שבועות יש צורך בנשיאת משקל חלקית כתלות בסוג הניתוח.

  • מכונת תנועה פסיבית רציפה (CPM): ניתן אך אין חובה להשתמש במכונת ה- CPM לרוב משך השימוש הוא כארבע שעות ביום למשך 4 שבועות.
  • קרח: בימים הראשונים יש לקרר את המקום בין 4 ל – 6 פעמים ביום למשך כעשרים דקות עד חצי שעה בכל פעם.
  • משך השיקום הינו בין חצי שנה לשנה ודורש עבודה אינטנסיבית עם פיזיותרפיסט ספורט על פי פרוטוקול מובנה.

ניתן להחלים מתסמונת התפס של מפרק הירך או קרע לברום. ד"ר טיין כאן כדי לעזור.

לקביעת תור               צור קשר