פרקתי את הכתף! מה עכשיו?

פריקת כתף היא אירוע טראומטי, הנגרם מחבלה משמעותית כמו בזמן התנגשות בספורט, משיכת היד ו/או בעקבות גורמי סיכון מבניים אצל הפורקים כמו גמישות יתר. בשורה התחתונה, מדובר בפציעה שכיחה. כאשר יש צורך בניתוח הוא יתבצע, לרוב, בגישה זעיר פולשנית (ארתרוסקופיה). סיכוי הצלחתו עומדים על כ – 90%  וחזרה לתפקוד מלא אפשרי לאחר כשישה חודשים.

הכתף היא מפרק הבנוי מכדור (ראש עצם הזרוע) ושקע קטן בעצם השכמה המאפשר תנועה נרחבת לכיוונים רבים. מכוון שהיציבות של הכתף תלויה יותר ברצועות ובגידים ופחות ממבנה עצמות, המרכיבים שנפגעים ושאותם יש לתקן במרבית המקרים, במקרה של חבלה או נפילה, הינם הגידים והרצועות.
פריקת כתף וחוסר יציבות שלה ​​מתרחשים כאשר קפסולת הכתף נמתחת או נקרעת. זה קורה גם במצב בו הלברום (הסחוס המקיף את השקע בעצם) מתנתק ממנו. ככל שהמתיחה משמעותית יותר יכולה להיווצר פגיעה משמעותית יותר במרכיבים השונים של הכתף, כך הכתף הופכת ליציבה פחות והסיכון לפריקות חוזרות עולה. בחלק מהמקרים ישנה פגיעה משולבת של רקמה רכה ועצם שמוביל לצורך בתיקון משולב של עצם ורקמה רכה.

איך מטפלים בפריקת כתף?
כאשר מתרחשת פריקת כתף מלאה מדובר בארוע דרמטי וטראומטי. חלק נכבד מהנפגעים מפונים למיון שם יבצעו הרופאים צילום לוודא שלא מדובר בשבר. לאחר מכן, תחת הרדמה מקומית או מלאה, תתבצע החזרת הכתף למקומה והמטופל יקובע במקבע כתף. לאחר פריקה ראשונה נהוג לקבע למשך לפחות 3 שבועות ואז להתחיל פיזיותרפיה עם מגבלה על טווחי התנועה לתקופת זמן נוספת.
כשמדובר בפריקת כתף ראשונה, ההחלטה האם לבצע טיפול ניתוחי או שמרני תלוייה בגיל המטופל, בפעילות הגופנית או עבודה אליה נדרש ובמבנה האנטומי. ישנה חשיבות גדולה לפנות לאורתופד מומחה ברפואת ספורט כדי  שיחליט האם יש מקום להתערבות ניתוחית במקרה הספציפי.
במידה ומדובר בפריקות כתף חוזרות (2 ומעלה) ההמלצה היא לבצע תיקון יציבות כירורגי. מטרת הטיפול לאפשר איכות חיים טובה ללא חשש מפריקות וכן להפחית את הסיכון לשחיקת סחוס מתקדמת שעלולה להוביל להחלפת הכתף בגיל צעיר מדי

כשהטיפול הנכון הוא ניתוח
ניתוח ליציבות הכתף הוא מההליכים הנפוצים ביותר בניתוחי הכתף והוא נעשה לרוב בצורה זעיר פולשני (ארתרוסקופיה) על ידי מספר חתכים זעירים ושימוש בסיב אופטי ומצלמה. בניתוח זה ניתן לתקן את הקרע והתלישה של הלברום מהעצם ולעיתים גם לבצע "כיווץ" של מעטפת מפרק הכתף.
במקרים בהם מדובר בספורטאי העוסק בספורט מגע או שבמהלך הפריקות נוצרה פגיעה משמעותית בעצמות העוזרות ביציבות, ניתן לבצע ניתוח שבו מוסיפים שתל עצם לעצם השכם ובכך יוצרים בלוק מכאני המונע פריקות.

האם הניתוח מצריך אשפוז?
הניתוח יכול להתבצע במסגרת אשפוז יום: חוזרים הביתה כמה שעות לאחר הניתוח או ביום המחרת.
ההחלטה תלויה בגורמים רבים כמו גיל, תחלואה נוספת, זמן התאוששות מההרדמה ועוד.

תהליך ההחלמה והשיקום
לאחר הניתוח נשארים במקבע כתף למשך 3 שבועות וממשיכים עם מתלה לכתף למשך 3 שבועות נוספים. ניתן להתחיל בתרגילי פיזיותרפיה לשורש כף היד, המרפק והשכמה כבר ביום שלמחרת. חזרה לפעילות יומיומית מתרחשת בין 6 ל – 12 שבועות לאחר הניתוח וחזרה לפעילות ספורט מתרחשת בין 6 ל – 12 חודשים ממנו. ההחלטה על פרק הזמן הנדרש תלויה בגורמים שונים כמו גיל, מצב גופני, תהליך השיקום וסוג הניתוח.

פריקות כתף עלולות להוביל לשחיקת הסחוס והפרעה תפקודית קשה – שאפשר למנוע. ד"ר טיין כאן כדי לעזור.

לקביעת תור               צור קשר