גיד כתף קרוע זה כואב, ביום ובעיקר בלילה! אבל, יש פתרונות טובים

קרע בגידי הכתף מתרחש, לרוב, עם העלייה בגיל. ברוב המקרים הטיפול יחל בפיזיותרפיה. במצבים בהם הטיפול השמרני אינו מוכיח את עצמו, הקרע נוצר כתוצאה מאירוע טראומתי או שגיל המטופל צעיר – תיתכן התערבות ניתוחית מוקדמת. החדשות הטובות: הניתוח מתבצע, לרוב, בגישה זעיר פולשני (ארתרוסקופיה) והחזרה לפעילות מלאה אפשרית בהחלט.

התנועות המשמעותיות של הכתף מתאפשרות בזכות ארבעה שרירים המייצבים אותה למקומה ומאפשרים את התנועות המשמעותיות שלה (סופרהספינטוס, אינפרהספינטוס, טרסמיינור וסב סקפולריס). יחד עם שריר הדלתואיד הם מאפשרים את שלל תנועות הכתף. שרירים אלו מתחברים בגידים לראש עצם הזרוע. במהלך השנים, ככל הנראה עקב הזדקנות החומר יחד עם עומס, נוצרים קרעים קטנים בגידים שבסופו של דבר חוברים לקרע שלם של הגידים. לרוב הגיד שנקרע ראשון הוא גיד הסופרהספינטוס (Supraspinatous). עם זאת, במקרה של נפילה או חבלה עלול להיווצר קרע טראומטי / אקוטי (חריף) של גיד אחד, חלק מהגידים או כולם. המטופלים הסובלים מקרע בגידים יכולים להיות אסימפטומטיים (ללא תלונות או כאבים) אך עלולים לסבול מכאבים, בעיקר בלילה, הגבלה בתנועה, חולשה ועד חוסר יכולת להרים את הזרוע בצורה אקטיבית (DEAD ARM).

כיצד מטפלים בקרע בגידי הכתף?
הטיפול תלוי בגיל המטופל, רמת תפקודו, סוג הקרע, התסמינים מהם הוא סובל והדרך בה נוצר הקרע (טראומה/נפילה אל מול עומס וגיל מבוגר). במקרה של התפתחות הדרגתית של הקרע, בעיקר בחולים מבוגרים עם תפקוד טוב יחסית, ננסה לפנות לטיפול שמרני של פיזיותרפיה. במידה ולא יהיה שיפור לאחר תקופה של טיפול פיזיותרפי איכותי, נשקול לבצע טיפול ניתוחי.
אולם, במקרים בהם הקרע נוצר כתוצאה מטראומה או מנפילה, במטופלים צעירים או במקרים בהם הקרע הוא קרע מלא ומשמעותי, נשקול טיפול ניתוחי ראשוני מוקדם. כל זאת במטרה למנוע התדרדרות תפקודית, הרחבת הקרע וירידה במסה השרירית.

אפשרויות שונות לטיפול ניתוחי
ניתוח ליציבות הכתף הוא מההליכים הנפוצים בניתוחי הכתף, בעיקר מעל גיל 40 והוא נעשה לרוב בצורה זעיר פולשני (ארתרוסקופיה) על ידי מספר חתכים זעירים ושימוש בסיב אופטי ומצלמה. בניתוח זה ניתן לתקן את הקרעים בגידים על ידי תפירתם מחדש לראש עצם הזרוע.
במקרים בהם לא ניתן לתקן את הקרע, בעיקר באנשים מבוגרים, ניתן להשתיל בלון / ספייסר שנספג בפרק זמן של שלושה חודשים והוכח כמפחית את תסמיני הכאב במספר עבודות או לבצע החלפת כתף "הפוכה".

האם הניתוח מצריך אשפוז?
הניתוח יכול להתבצע במסגרת אשפוז יום או שלאחר הניתוח נשארים לילה נוסף בבית החולים. ההחלטה תלויה בגורמים רבים כמו גיל, תחלואה נוספת, זמן התאוששות מההרדמה ועוד.

תהליך ההחלמה והשיקום
לאחר הניתוח נשארים במקבע כתף למשך שלושה שבועות וממשיכים עם מתלה לכתף למשך שלושה שבועות נוספים. ניתן להתחיל בתרגילי פיזיותרפיה לשורש כף היד, המרפק והשכמה כבר ביום שלמחרת. חזרה לפעילות יומיומית מתרחשת בפרק זמן של בין 6 ל – 12 שבועות לאחר הניתוח וחזרה לפעילות ספורט מתרחשת בין חצי שנה לשנה מהניתוח ותלויה בגורמים שונים כמו גיל, מצב גופני, תהליך השיקום וסוג הניתוח.

סיכויים וסיכוני הניתוח
סיכויי ההצלחה בתיקון תלויים בסוג הקרע, איכות הרקמה, הכח השרירי וכמובן בתהליך השיקומי שלאחר הניתוח.  כמו בכל ניתוח קיימים סיכונים ביניהם זיהום, דימום, פגיעה עצבית וצורך בניתוח חוזר. יש לזכור שבמקרים מסויימים נוצר קרע חוזר. הסיכוי לקרע חוזר, תלוי בגורמים שהוזכרו קודם לכן אך גם אם נוצר קרע חוזר, יש לרוב שיפור קליני בתסמינים ובכאבים.

קריעת גידי הכתף הם לא גזירה משמיים. ניתן לשקם אותם ולחזור לתפקוד מלא. ד"ר טיין כאן כדי לעזור.

לקביעת תור               צור קשר