פציעה בשרירי הירך האחורית - אימת הספורטאים

פציעות בשריר הירך האחורי שכיחות בקרב ספורטאים העוסקים בפעילויות ספורט הדורשות האצה או האטה כמו ריצה, כדורגל וכדורסל. הפציעות כוללות מתיחות קלות ועד קרע מלא. מה מכאן? טווח האפשריות רחב וניתן לחזור לפעילות ספורטיבית  עם טיפול נכון.

הירך האחורית אשר מועדת לפורענות בקרב אתלטים בעיקר מורכבת משלושה שרירים מרכזיים:   semitendinosus, semimembranosus ו biceps femoris  ותפקידם לכופף את הברך וליישר את כל הרגל לאחור. פציעות בשרירי הירך האחורית, על אף היותן נפוצות – נושאות איתן טווח רחב, יחסית, של סוגי פציעה והן כוללות מתיחות קלות ועד קרע מלא. תלישת השריר מהעצם, הנחשבת לפציעה נדירה, מתרחשת כאשר הגיד של השריר מתנתק לחלוטין מהעצם. לפעמים, הגיד תולש גם פיסת עצם ואז מדובר בשבר תלישה (נפוץ יותר בילדים). קרע או שבר התלישה נוצר בעקבות כיווץ פתאומי של שריר ההמסטרינגס במהלך פעילות גופנית מאומצת. פעילות כמו קפיצה, מתיחת יתר או פעילות עם עומס גדול עלולה להגדיל את הסיכון לפציעה זו.
מטופלים הסובלים מתלישה של שרירי הירך האחורי מהאגן יחוו כאבים משמעותיים, חולשה, התכווצויות בזמן הליכה וריצה, קושי בשליטה ברגליים, בעיקר בזמן ירידה במדרון. כמו כן, יופיע כאב לאחר ישיבה ממושכת או נהיגה.

אבחנה
בגלל שמדובר בפציעה יחסית נדירה, לעתים קרובות קשה להבדיל בין התלישה לבין קרעים רגילים. האבחנה מתבצעת לאחר שיחה ובדיקה הגופנית. במהלך הבדיקה הגופנית, נבדקת הירך לרגישות וסימני שטף דם בירך המקורבת מאחור וכן כאב, נפיחות וחולשה בחלק האחורי של הירך. לרוב יבוצע צילום רנטגן כדי לזהות האם יש מעורבת עצם בתלישה, לאחר מכן נתקדם ל- MRI על מנת לקבוע את חומרת הפציעה.

טיפול
הטיפול הראשוני בפציעות בשריר הירך כולל מנוחה, קרח, חבישה אלסטית או גרב לחץ והרמת הגפה. המטרה היא לסייע בשליטה בכאב ובנפיחות. ייתכן שעלול להידרש טיפול ניתוחי. הניתוח מתבצע לרוב בגישה פתוחה אך ניתן גם לבצע בצורה של גישה זעיר פולשנית (ארתרוסקופיה). בזמן הניתוח נכרתת כל רקמת הצלקת מגיד התלוש ואז הגיד מחובר מחדש לעצם באמצעות עוגנים המוחדרים לעצם ונתפרים מעל. במידה ויש קרע מלא בתוך השריר, הקצוות הקרועים יחוברו מחדש באמצעות תפרים.

תהליך השיקום
לאחר הניתוח יהיה צורך להשתמש בקביים ובסד על מנת להגן על התיקון. עם זאת, מתחילים בטיפולי פיזיותרפיה כבר לאחר הניתוח הכוללים תרגילי מתיחה עדינים כל זאת כדי להחזיר את התפקוד הרגיל בהקדם. משך תקופת השיקום עומדת על חצי שנה, לפחות, טרם  החזרה לפעילות ספורטיבית.

אם ישנו אבחון או חשש לתלישה / קרע של שרירי הירך האחורי. ד"ר טיין כאן כדי לעזור.

לקביעת תור               צור קשר