פריקת ברך – פציעה קשה הכוללת קרעים במספר רצועות

מקובל לומר שלברך 4 רצועות עיקריות – צולבת קדמית ואחורית ושתי רצועות צידיות. אולם האמת היא שלברך יש רצועות נוספות שאחראיות על היציבות ועל התנועה התקינה של הברך. רצועות אלו עלולות להיפגע במגוון חבלות הדורשות התייחסות לרצועות אלו באבחנה ובטיפול.

אחת הפציעות הקשות של הברך היא פריקת ברך. (ויש להבדילה מפריקת פיקה)

בפריקת ברך, עצם הירך ועצם השוק, הבונות את מפרק הברך, מתנתקות אחת מהשנייה ובעצם נשארות מחוברות לרוב רק על אחת משתי הרצועות הצידיות. במקרים אלו, נוצרים נזקים משמעותיים בברך כמו קרעים של שאר הרצועות, פגיעות בסחוס, קרעים במניסקוס ולעיתים גם שברים.

הבעיה הקריטית בפריקת ברך היא שעלולה להתלוות לפציעה גם פגיעה בכלי דם ועצבים. במקרים אלו, מדובר במצב חרום רפואי הדורש תיקון מהיר של הפגיעה בכלי הדם הגדולים על מנת לשמור על חיות הגפה.

במרבית המקרים נגרמת הפציעה כתוצאה מחבלה במנגנון של אנרגיה גבוהה כמו תאונת דרכים אך באופן מפתיע גם חבלות בזמן פעילות ספורט, שלכאורה נראות תמימות, עלולות להוביל לפגיעה ברצועות רבות של הברך עד מצב של פריקת ברך אמיתית.

יש לציין שהפציעה אינה שכיחה ואורתופד/ית מומחים מהקהילה יפגשו מטופלים כאלו, אם בכלל, באופן נדיר יחסית. שונה המצב במרכזי טראומה גדולים. בבתי חולים כאלו, אנו פוגשים מקרים רבים באופן יחסי של פציעות שכאלו, כתוצאה מפינוי פצועים למרכזי טראומה, העברה של מטופלים מסיבות שונות מבתי חולים קטנים לטיפול במרכז טראומה או מעבר עצמאי של המטופלים להמשך טיפול במרכז רפואי גדול לאור הניסיון הרב שנצבר במרכזי הטראומה.

כך יוצא שמתוקף תפקידי במרכז הרפואי שיבא, אני מטפל באופן שוטף בפציעות כאלו. ניתוחים אלו נמשכים לרוב מספר שעות ולעיתים דורשים שילוב של מספר מומחים בתחומים שונים. לרוב אנו נפגשים במקרים שכאלו אחת למספר שבועות. בשבוע החולף, באופן לא שכיח, ניתחתי 3 ניתוחים שכאלו על פני 3 ימים. המטופלים והניתוחים ייצגו את מגוון האוכלוסייה האופיינית- פציעה כתוצאה מתאונת דרכים קשה עם אשפוז ארוך, פציעה כתוצאה מנפילה מקורקינט חשמלי וחבלה ישירה משחקן אחר בזמן משחק כדורגל.

לשמחתי כל הניתוחים עברו בהצלחה רבה אך לכולם צפויה החלמה מאתגרת וארוכה. עם זאת, מניסיוננו במעקב אחרי מנותחים שכאלו, אני צופה שתהיה החלמה טובה עם שיקום טוב ואפילו חזרה לפעילות גופנית.

לקביעת תור               צור קשר

Leave a reply