הטראומה של הגידים והשרירים

קרעים בגידים ובשרירים עלולים להיות בעלי השפעה משמעותית על תפקוד הספורטאים. הפציעות אופייניות לירך האחורית, לשריר הארבע ראשי ולשריר התאומים אך כל שרירי וגיד עלול להיפגע. קרעים של גיד 4 ראשי ובעיקר גיד הפיקה הם פציעות קשות לספורטאי. זמן ההחלמה יכול להיות 10 ימים אך עלול להמשך גם חצי שנה ואפילו שנה.  

הטכנולוגיות הרפואיות של אבחנה, טיפול ושיקום מאפשרות היום פתרונות מגוונים לפציעות שריר וגיד, מזרזות את ההחלמה ומאפשרות לספורטאי להתייצב על מגרש האימונים בפרק זמן יחסית קצר ובכשירות מלאה להמשך אימונים.

הירך
בירך נמצאים שרירים גדולים וחשובים לתנועה. שריר הארבע ראשי אחראי על יישור הברך וכיפוף הירך
ושרירי ההמסטרינג הממוקמים בירך האחורי אחראים על כיפוף הברך ויישור הירך לאחור. מרבית מפציעות המתיחה בשרירים אלו נובעות משינוי מהירות פתאומי או מעומס חריג על השריר כמו בזמן האטה, האצה או בעיטה.

מתיחת השריר הארבע ראשי
מתיחה או קרע בשריר הארבע ראשי יכולים להתבטא ככאב קל, תחושת כיווץ ועד לתחושת דקירה וכאב חד. הפציעה מתרחשת בזמן פעילות גופנית הדורשת שימוש בעצימות גבוהה בשריר כמו בעיטה בכדור, בפעילות הדורשת מתיחה פתאומית של השריר (כקפיצה מעל שלולית או מכשול בזמן ריצה) או בהאטה פתאומית מריצה מהירה.

מניעה
למניעת קרע או מתיחה בשריר ישנם שני עקרונות:

  • חיזוק השריר עצמו והשרירים המקיפים אותו תוך שמירה על גמישותו. לדוגמא: עבודה על תרגילי חיזוק בחדר הכושר, ריצה בעליה או אימונים פונקציונאלים.
  • הקפדה על עליה הדרגתית בפעילות, חימום אקטיבי מספק (ריצה קלה של 1 – 2 ק"מ טרם התחלת הריצה המשמעותית) ושמירה על תוכנית אימונים סדירה .

לאחר אבחנה נכונה של הבעיה אצל אורתופד, הטיפול כולל הפסקת הפעילות העצימה למשך יומיים שלושה, בנוסף לקירור אזור הפציעה למשך רבע שעה, מספר פעמים ביום ושימוש בחבישה אלסטית. בתום השלב הזה יש לבצע הערכה חוזרת.
בזמן זה מומלץ להמשיך בפעילות ארובית קלה במים או על מכשיר אליפטי. בהמשך, תשולב פיזיותרפיה עם תוכנית חיזוקים המותאמת למטופל לפי אופי הכאב ועוצמת הפציעה.
תוכנית החיזוקים תכלול: תרגילי לאנצ', סקוואט והרמת רגל ישרה (SLR). במידת הצורך, ניתן לשקול להוסיף נוגדי דלקת מקומיים (משחה) או בכדורים בהמלצת הרופא המטפל.

פציעות המסטרינגס (הירך האחורי)

את פציעות ההמסטריגס ניתן לחלק לפי מיקומן: כאב במרכז הירך האחורי או כאב בחלק המקורב
(תחילת הירך או קצה הישבן).

  • פציעת המסטרינגס מרכזית

לרוב, הפציעה מתרחשת בזמן ריצה מהירה, בזמן תאוצה, בעיקר בשריר חלש או עייף. פציעה זו אופיינית גם בקרב שחקני כדורגל במידה ועלו לשחק לא מוכנים פיזית (חזרה מפציעה או חופשה) או בשלהי המשחק, כאשר השריר עייף והשליטה בו לקוייה. בזמן פציעה, ישנה תחושת כאב חד בחלק האחורי מרכזי של הירך, כאב המדמה דקירת סכין, שלאחריו תתלווה נפיחות מקומית או שקע. לעיתים נוצר גם שטף דם. במצב בו מופיע כאב בשריר באזור המקורב לישבן, הסבירות היא גבוהה כי  מדובר בקרע המסטרינגס במאחז לעצם האגן. התסמינים במקרה זה כמו גם הטיפול דומים.

מניעה
חיזוק שרירים (!) לאורך כל השרשרת הקינימטית (שריר הליבה, סביב מפרק הירך, שרירי הירך) ובנוסף עלייה מתונה בפעילות הגופנית.
הטיפול זהה לטיפול במקרה של "מתיחה של שריר הארבע ראשי". אך, במידה ואין שיפור מספק יש לבצע הדמיה (אולטראסאוד או MRI) וניתן לשקול זריקות PRP (זריקות פלסמה / דם) אם כי יעילותם אינה מוכחת דיה בספרות.

  • פציעת המסטרינגס גבוהה – "כאב בישבן"

הקרע בשריר ההמסטרינגס בחלקו המקורב עלול להווצר בארוע אקוטי (מתיחה חזקה) או פציעת אימון יתר (OVER USE). בפציעת אימון יתר הכאב מופיע בהדרגה ולרוב לא ניתן לזכור מתי בדיוק התרחשה הפציעה, אך קיים כאב בנקודת חיבור הישבן עם הירך, בזמן ריצה או לאחר מכן. החמרה בכאב תורגש בעיקר בדחיפה מהריצפה או בישיבה ממושכת. יש לשים לב ולא לבלבל עם כאב של סינדרום הפיריפומיס או כאב מקרין מעמוד השידרה.

מה, בעצם קורה?
נוצרים קרעים קטנים בשריר באזור הקרוב לעצם האגן ובשל עומס הם מתרחבים לקרע משמעותי יותר. אספקת דם לקויה באזור אינה מאפשרת ריפוי טוב ולכן דרושה התייעצות עם רופא או אורתופד מטפל.

מניעה
חיזוק שרירי הישבן – גלוטאוס מדיוס ומקסימוס בעיקר בשילוב עם חיזוקים סביב שריר הליבה. גם כאן, הטיפול בקרע דומה לטיפול כפי שנכתב בסעיפים הקודמים. במידה וקיימת הקלה בכאב, ניתן לנסות לחזור לריצה קלה על משטח ישר בצעדים קטנים. במידה ואין שיפור מספק יש לבצע הדמיה (אולטראסאוד או MRI) וגם במקרה זה ניתן לשקול זריקות PRP (זריקות פלסמה/דם).

הברך
שני הגידים העיקריים שעלולים להיקרע באזור זה הם גיד ארבע ראשי וגיד הפיקה. קרע באחד מהשניים דורש התערבות ניתוחית דחופה עם החלמה בפרק זמן של שישה חודשים עד שנה.

השוק האחורי
מתיחת שריר התאומים
מדובר בכאב חריף הנוצר ממתיחת יתר של שריר התאומים (לרוב בחלקו הפנימי), יכול להתחלק לשלוש דרגות לפי החומרה. התחושה תהיה כאב חד, נפיחות ורגישות ניכרת.

מניעה
אימון הדרגתי, חימום דינמי טוב, חיזוקים קבועים.
האבחנה מתבצעת על ידי בדיקה פיזיקלית שנעזרת לעיתים באולטראסאונד. הטיפול המקובל שמרני. קירור מקומי, חבישה אלסטית, נוגדי דלקת, פיזיותרפיה וחזרה הדרגתית.
קרעים אופיינים נוספים עלולים להתרחש בשריר התאומים בשוק האחורי, בעיקר מדובר בחלק האחורי הפנימי (הראש המדיאלי של שריר התאומים).

גיד אכילס
בעבר ספורטאי צמרת אשר חוו קרע בגיד האכילס נאלצו לפרוש לאחר הפציעה. הכאב המורגש הוא "כאילו משהו בעט בי מאחור אבל לא היה שם אף אחד". האבחנה כוללת בדיקה פיזיקלית, ובמרבית המקרים מבצעים גם בדיקת  אולטראסאונד לצורך אישוש האבחנה. במידה ומאובחן קרע של גיד אכילס ניתן לטפל באופן שמרני או ניתוחי. ההחלטה תתבצע בהתאם לצורכי המטופל.ת ורמת התפקוד. ידוע כי לטיפול ניתוחי יתרון על פני טיפול שמרני בשני מרכיבים חשובים:

  • לאחר טיפול ניתוחי יש פחות קרעים חוזרים
  • לאחר טיפול ניתוחי הכח של הניתור/ריצה טוב יותר מאשר בטיפול שמרני

זמן ההחלמה בכל אחד מהטיפולים הינו בין שישה חודשים לשנה עד לחזרה לפעילות ספורט.

נפצעת בזמן פעילות ספורטיבית? אין סיבה לסבול מכאב, או להחמיר את הפציעה.  ד"ר טיין כאן כדי לעזור.

לקביעת תור               צור קשר