כאבים בקדמת הברך וריצה. מה עושים?

מזג האויר מתקרר וכעת כולם יכולים לשוב ולרוץ בלי תירוצים. אבל צריך להזהר, רבים מאיתנו עלולים להרגיש ״טוב מדי״ ולעלות את המרחק בצורה לא מבוקרת, לרוץ מהר מידי, על משטחים פחות נוחים או בצעדים גדולים מידי. כל אלו עלולים להוביל לאחת הפציעות המתסכלות ביותר בריצה, כאב בקדמת הברך, כשבמרבית המקרים מדובר בכאבים פטלופמורליים או ״ברך הרצים״.

אז מה הם התסמינים האופייניים לברך הרצים?

מדובר בכאב שרבים מתארים ככאב דוקר, לוחץ או שורף. הכאב יכול להופיע בזמן הפעילות אך לרוב יופיע בשלב הראשון לאחר ישיבה ממושכת, בעליית מדרגות או בזמן פעילות ספורט של כיפוף הברך, למשל בסקווטים (כפיפת הברך מול עומס).
כאב בקדמת הברך בזמן הסקוואט נחשב לאחד מסימני ההכר של הסינדרום.

אז מה עושים?

צריך להבין שהכאב/סינדרום הזה היא אחת הפציעות שהכי קשה לטפל בהן. לרוב לא נמצא ממצא ברור בהדמיות (אפילו לא ב-MRI) והגורמים לכאב הנ״ל כוללים ממגוון סיבות בניהן המבנה האנטומי של עצמות הגפה התחתונה, חולשת שרירים, חוסר איזון של השרירים ועוד.
לעיתים ניתן למצוא ממצא בהדמיה כמו בצקת בעצם הפיקה עם פגיעה סחוסית מעל, אך אלו מיעוט המקרים. במקרים שכאלו, ייתכן ונשקול התערבות ניתוחית במידה והטיפול השמרני לא יצלח.

כשמדובר בכאב הפטלופמורלי (בקדמת הברך) הקלאסי, מחקרים מראים שהצלחת הטיפול היא תלויית זמן. כלומר התוצאה תלוייה בהתערבות טיפולית מוקדמת.
במידה פניתם לבדיקה ולטיפול מוקדם, מיד עם הופעת התסמינים, הסיכוי שלכם להחלים מהר יותר, בעלות כספית נמוכה יותר ולהימנע מלהפוך את הכאב לכאב כרוני, הוא גבוה.

הטיפול המוקדם כולל טיפול תרופתי בכדורים או משחה ופיזיותרפיה. מנסיוני מומלץ לטפל במכון פיזיותרפיה או אצל פיזיותרפיסט.ית עם נסיון בטיפול בפציעות ספורט. הטיפול בסינדרום הזה מצריך ניסיון והבנה מעמיקה בתחום. ישנם מקרים בהם ניתן גם להוסיף דיקור יבש, מדרסים ועוד. כל זאת כתלות בממצאים שנמצא בזמן הבדיקה והערכה הקלינית.

במקרים שאינם משתפרים תחת הטיפול נ״ל, יש לעצור רגע ולחשוב.  האם האבחנה או הטיפול נכונים?
לעיתים יש מקום לשקול הזרקה לברך של חומרי שגשוג כמו PRP או אורטוקין. למרות שיעילותם עדיין לא חד משמעית, אני בהחלט יכול לדווח על מטופלים ומטופלות שהזריקות הנ״ל, בצרוף הפיזיותרפיה,הובילו להחלמה מלאה, לאחר שטיפולים אחרים, גם כשנעשו בצורה מקצועית, לא הועילו.

תהנו מהריצה ואל תשכחו את סרגל המאמצים.

לקביעת תור               צור קשר

 

Leave a reply