כאבים בכתף בשחייה- על מה מדובר?

בימים אלו, כשחום כבד שפוקד אותנו, אין ספק שחייה היא אופציה מצוינת לשמירה על כושר ולהתרעננות.למרות שמדובר בספורט בריא, גם בשחייה, בעיקר לשחיינים הרציניים שביננו, עלולות להיווצר פציעות.

שחייה הוא ספורט ייחודי בכך שפלג הגוף העליון הוא כוח ההנעה שלו. 90% מהכוח המניע מסופק בעיקר על ידי מומנט שנוצר מכתף. לכן, כאב בכתף היא התלונה האורתופדית הנפוצה ביותר בקרב שחיינים (40-90%).

"כתף השחיינים" תוארה לראשונה בשנות ה-70 כ"תסמונת תפס" של השרוול המסובב בזמן שחיית חתירה ופרפר. היום אנחנו יודעים שכתף שחיינים זה סינדרום הכוללת סל של פתולוגיות כשתסמונת התפס היא רק אחת מהן.

הפתולוגיות הגורמות לכאבים בכתף אצל שחייניות ושחיינים כוללות:

  1. תסמונת תפס  (impingement syndrome)
  2. דלקת של גידי השרוול המסובב (supraspinatus tendinitis)
  3. פגיעה בלברום (labral damage)
  4. חוסר יציבות של הכתף המשנית לגמישות יתר או חוסר תפקוד שרירי
  5. תסמונת תפס עצבית (neuropathy from nerve entrapment)
  6. הפרעות אנטומיות שונות.

הסיבה להיווצרות התסמונת קשורה בטווח התנועה הקיצוני שנדרש מהכתף בזמן השחייה בצרוף העומס הגבוה על הכתף תוך כדי הפעילות.
כמן בכל פעילות ספורט הגורמת לאימון יתר, גם בשחייה, גורם חשוב לפציעה היא עליה מהירה מידי במרחק האימון או באינטנסיביות וחוסר איזון בין השרירים השונים.

ניתן לזהות שינויים בסגנון השחייה המעידים על התפתחות פציעה, אך נדרש מאמן בעל ניסיון והבנה מעמיקה בביומכניקה של התנועה. למשל "הפלת" המרפק להימנע מסיבוב פנימי מוגבר של הזרוע בזמן שחיית חתירה היא סימן מקדים שכזה.
על מנת לאבחן את הסיבה לכאב במרפאה, יש לבצע בדיקה פיזיקלית מדוקדקת תוך התמקדות בטווחי התנועה, בסימטריה ובכוח השרירים ולשלים את בדיקה עם ההדמיה הנכונה.

הטיפול יתחיל בהפחתת התסמינים בעזרת קירור, נוגדי דלקת ולעיתים זריקה מקומית. לאחר מכן נתמקד בבעיה הספציפית וננסה לטפל בה. פיזיותרפיה הכוללת מתיחות ספציפיות, חיזוק ואיזון שרירים היא חלק בלתי נפרד מהטיפול והשיקום. טיפול ניתוחי היא אופציה קיימת אך נשתדל להימנע ממנה, בעיקר בספורטאים מקצוענים.

תמשיכו להנות בתקווה שהחום הכבד יעזוב אותנו בקרוב.

לקביעת תור               צור קשר

Leave a reply