הכל על קרע של שורש המניסקוס

אחד המושגים החדשים באופן יחסי בטיפול בקרעי מניסקוס הוא שורש המניסקוס. מה זה אומר?

המניסקוס שבנוי מסחוס, הוא בולם הזעזועים ומפזר הכוחות של הברך והשומר החשוב ביותר על הסחוס במפרקי. שאין סחוס מפרקי, הברך שחוקה, יש כאב, נוזלים ונפיחות ובסוף יש סיכוי גבוה להגיע להחלפת הברך. לכל מניסקוס שני שורשים, קדמי ואחורי. השורש אוחז את המניסקוס לעצם השוק והוא בעצם המייצב העיקרי, כמעט היחיד של המניסקוס. מרבית הקרעים או התלישות של שורש המניסקוס מתרחשות בשורש האחורי של המניסקוס הפנימי.

אז מה הבעיה בקרע של שורש מניסקוס?
עבודות ביומכניות הוכיחו שקרע של שורש המניסקוס שווה בעצם לברך ללא מניסקוס. כלומר, קרע של שורש המניסקוס יבטל לחלוטין את כל ההשפעות החיוביות של המניסקוס בכל הקשור לשמירה על הסחוס הפרקי.

מי האוכלוסייה בסיכון?
כולם עלולים להיפגע אך מרבית הקרעים מתרחשים בעשור החמישי, שישי ושביעי

מה התסמינים?
הרבה פעמים מופיע כאב חד ולאחריו קושי בהליכה וכאב שיכול להמשך כמה ימים עד כמה שבועות. הפציעה עלולה להתרחש בזמן כיפוף עמוק, מעידה או מאמץ משמעותי. הבעיה היא שלעיתים הכאב חולף תוך שבועיים שלושה אך האפקט ההרסני של הברך כבר יצא לדרך.

מה עושים?
בכל חשד של קרע שורש המניסקוס יש לשאוף לבצע MRI בהקדם.

הזמן פה חשוב, אם נרצה לתקן את הקרע, זה צריך להתבצע בזמן סביר ועדיף מוקדם ממאוחר.

האם לנתח את כולם? האם אני לא מבוגר מידי?
הגיל של המטופל.ת לא מהווה מגבלה ואינו התווית נגד לניתוח שכזה. אך ההחלטה אם לעבור ניתוח צריכה להתבצע בחדר הבדיקה, בשיחה ולאחר ביצוע הדמיות. צריך לזכור שקרע שורש עלול להתחיל תהליך ניווני מואץ של הברך וגם אחרי גיל 60 אין סיבה להימנע מתיקון ושמירה על הברך לעתיד.  תיקון השורש יכול להחזיר את מצב הברך לקדמותה ולעזור לנו לשמור עליה. לעיתים נציע אופציה ניתוחית אחרת- השתלת מניסקוס. אך דיון שכזה צריך להתבצע עבור כל פציעה בנפרד ונלקחים כל הנתונים הקשורים למטופל.ת ולמצב הברך.

מה עושים אם מגלים את הקרע מאוחר מידי?
לעיתים לא ניתן לתקן במידה ואכן עבר זמן רב מידי מאז נוצר הקרע.
במקרים אלו אפשר להציע להשתיל מניסקוס מלאכותי NUSURFACE או לטפל בטיפולים שמרניים של פיזיותרפיה, זריקות וכדומה.

רוצים להתייעץ בנושא? השאירו לי פרטים באתר

לקביעת תור               צור קשר

Leave a reply